Piagam Pelanggan


 

********************************************************************

PIAGAM PELANGGAN

PEJABAT RESIDEN BAHAGIAN

(Sumber: MS ISO 9001:2015 PENTADBIRAN BAHAGIAN SERIAN)

************************************************************************

Kami Berusaha Akan Memberikan Perkhidmatan Yang Mesra Dan Terbaik Kepada Sesiapa Sahaja Yang Memerlukan Perkhidmatan Kami Seperti Berikut:

1.   Permohonan Lesen Perkahwinan Sivil Khas diproses dalam tempoh satu (1) hari bekerja.
2.   Permohonan Permit Kutipan Awam diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
3.   Permohonan Lesen Sabong Ayam diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas menerima keputusan daripada Residen Bahagian Serian.
4.   Permohonan Pindah Nama Hak Milik Senapang Patah diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima daripada Pejabat Daerah.
5.   Keputusan Permohonan Baru Perkhidmatan Kredit Komuniti dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja setelah jawatankuasa bermesyuarat.
6.   Keputusan Permohonan Pembaharuan Perkhidmatan Kredit Komuniti dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja setelah jawatankuasa bermesyuarat..
7.   Pendaftaran kes rayuan Mahkamah Bumiputera Sarawak diselesaikan dalam tempoh pada hari yang sama dokumen lengkap diterima.
8.   Pendengaran dan keputusan permohonan reman diselesaikan dalam tempoh satu (1) hari permohonan difailkan
9.   Pengesahan Akuan Berkanun / Surat Sumpah diselesaikan dalam tempoh tiga (3) hari permohonan lengkap diterima
10.   Keputusan Lembaga Perumahan A dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja setelah Lembaga bermesyuarat.. 
11.   Pembayaran kepada pembekal dilakukan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh dokumen lengkap diterima.
12.   Penyelarasan bantuan bencana kepada mangsa diuruskan dalam tempoh tujuh (7) hari setelah berlakunya bencana.
13.   Keputusan mengenai tempahan Bilik Mesyuarat / Kenderaan/ Rumah Rehat dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas pertimbangan.
14.  
Setiap aduan pelanggan diaku terima dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dan diambil tindakan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja, tertakluk kepada medium aduan. Contohnya peti cadangan, e-mel, media sosial, Talikhidmat & Survey Management System.




 

 

*********************************************************************

PIAGAM PELANGGAN

PEJABAT DAERAH

(Sumber: MS ISO 9001:2015 PENTADBIRAN BAHAGIAN SERIAN)

*********************************************************************

Kami Berjanji Akan Memberi Perkhidmatan Yang Mesra Dan Terbaik Kepada Sesiapa Sahaja Yang Memerlukan Perkhidmatan Kami Seperti Berikut:

1.     Permohonan baharu Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima. 
2.     Permohonan baharu Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
3.     Permohonan penggantian Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration)/ Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
4.     Permohonan pembatalan Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration)/ Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
5.     Permohonan baharu Sijil Anak Angkat diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
6.     Permohonan penggantian Sijil Anak Angkat diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
7.     Permohonan Pindah Milik Senapang Patah dikeluarkan lesen dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Serian.
8.     Permohonan berkaitan senapang patah yang memerlukan pertimbangan Setiausaha Kerajaan Sarawak dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Serian.
9.     Permohonan Pindah Tempat Daftar Senapang Patah diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Serian.
10.     Permohonan penggantian Lesen Senapang Patah diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
11.     Permohonan pembaharuan Lesen Senapang Patah diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dokumen lengkap diterima.
12.     Pengeluaran Lesen Membeli Peluru diproses dalam tempoh satu (1) hari bekerja dokumen lengkap diterima.
13.     Permohonan baharu Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (BNR Certificate) diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
14.     Pembatalan Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (Revocation of BNR Certificate) diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
15.     Pindaan Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (Amendment of BNR Certificate) diprosesdalam tempoh lima (5) hari bekerja dokumen lengkap diterima.
16.     Permohonan penggantian Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (BNR Certificate) diproses dalam tempoh lima (5)  hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
17.     Permohonan baharu Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
18.     Permohonan pembaharuan Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
19.     Permohonan penggantian Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
20.     Pendaftaran kes-kes Mahkamah Bumiputera Sarawak diselesaikan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dokumen lengkap diterima.
21.     Pendengaran dan keputusan permohonan reman diselesaikan dalam tempoh satu (1) hari bekerja permohonan difailkan.
22.     Sijil perlantikan/pembaharuan/surat penamatan perkhidmatan Ketua Masyarakat dan Ketua Kaum diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Serian.
23.     Sijil perlantikan/pembaharuan/surat penamatan perkhidmatan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Serian
24.     Pengesahan Akuan Berkanun / Surat Sumpah diselesaikan dalam tempoh tiga (3) hari permohonan lengkap diterima.
25.     Projek Kecil Luar Bandar (PKLB) diselesaikan dalam tempoh masa mengikut deskripsi projek.
26.     Keputusan Lembaga Perolehan Daerah dimaklumkan kepada pembekal melalui surat tawaran kerja atau bekalan / perkhidmatan dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
27.     Pembayaran kepada pembekal dilakukan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh dokumen lengkap diterima.
28.     Pungutan hasil daripada orang awam akan diproses dan dikeluarkan resit penerimaan dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
29.     Keputusan mengenai tempahan Bilik Mesyuarat/ Kenderaan/ Rumah Rehat dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas pertimbangan.
30.     Setiap aduan pelanggan diaku terima dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dan diambil tindakan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja, tertakluk kepada medium aduan. Contohnya peti cadangan, e-mel, media sosial, Talikhidmat & Survey Management System.
31.     Keputusan Lembaga Perumahan  B dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja setelah Lembaga bermesyuarat.





Tarikh kemaskini: September 2025